Lite Emmon demo-discography history.


Tänkte att det kanske vore på sin plats med lite Emmon demo-discography historia. Jag har innan jag släppte mitt debutalbum The art and the evil år 2007, också släppt en himla massa demos. Dessa små rariteter har cirkulerat runt lite varstans ute i världen sedan början av 2000-talet.

Jag släppte min första riktiga demo i slutet av augusti 2001 som snabbt därefter uppföljdes av ett antal till. Ni som innehar något ex av dessa små skatter ska veta att JAG knappt har några kvar och att jag fortfarande får förfrågningar från folk som gärna vill lägga vantarna på ett eller två ex. Men tyvärr går de endast att få tag på andrahandsmarknaden då jag inte längre tillverkar dem.  Men misströsta inte, kanhända blir det en fin liten samlingsskiva någongång med dessa outgivna låtar. Några av dem har jag dock återanvänt och kommer kanske även att återanvända igen till kommande släpp.

Jag tänkte att jag skulle göra en fin liten genomgång av dessa demo-skivor och dess historia.

1. Vi börjar med min första demo Emmon -Hemmon som släpptes den 30 augusti 2001. Den är inspelad i Ljudlabbet (i en liten skrubb) på Konstfack i Stklm där jag tillbringade min den största delen av min tid som studerande på denna konsthögskola. Omslaget har jag gjort själv. Min favoritlåt från denna demo är The Bodyjar.




2. Demo nr 2 heter Global. Eftersom den inte är märkt med något årtal är jag lite osäker, men jag tror att den släpptes under hösten 2001. Också den inspelad i Ljudlabbet på Konstfack. Omslaget är gjort av illustratören Jenny Mörtsell.
Min favoritlåt från denna är nog Edit and create.



3. Casion som släpptes den 25 januari 2002 är döpt efter min första synt jag fick som liten och som dessutom skymtar på omslaget. Den hänger fortfarande med och har varit med på många Emmon inspelningar genom åren. Även denna är inspelad i Ljudlabbet på Konstfack. Omslag är skapat av Jenny Mörtsell. Min favvolåtar från Casion är Lost little ghost och Show off.



4. Discoperkele släpptes under 2002-2003 och är en slags förädlad samling av tidigare demolåtar uppblandade med några då lite nyare. Inspelad och behandlad i Ljudlabbet på Konstfack. Låten Discoperkele har jag även återanvänt som b-sida till min singel Wake up time som jag släppte under hösten 2006. Omslaget till denna demo har jag skapat själv. Favoritlåten får nog bli titelspåret Discoperkele.




5. Redroom var det första som kom till i min nuvarande ProDUCKtion Studio i Stklm och året var 2004. Låten Mongobrother har jag gjort tillsammans med min vän, den fantastiskt begåvande konstnären Fia-Stina Sandlund, som skrivit texten till denna låt. Den handlar om hennes utvecklingstörde bror Olle som dog i cancer. En oerhört sorglig men  väldigt vacker text. Spår nr 4, Teenage kickers är en favorit och nu även med i en förnyad version på mitt nya album Closet wanderings. Spår nr 10 är en remix jag gjort åt det grymma bandet Soviac. Det finns även en video till denna remix gjord av Mika Manninen som ni kan se här. Omslaget har jag gjort själv.





6. Sista demon jag gjorde innan debutalbumet var en demo-sampler med några av de låtar som sedan kom att hamna på The Art and the Evil 2007. Den spelades in under 2006 i ProDUCKtion Studion. Omslaget har jag gjort själv och favvolåten är High horses.


Kommentarer
Postat av: Andreas

Kul att du är igång & bloggar Emma. Kör hårt!



/a.

2009-02-05 @ 11:41:42
URL: http://kollaps.superautomatic.com
Postat av: kajsa

tjo, jag har nog de flesta låtarna, förutom från Global, de försvann någonstans... Jag kommer ihåg att jag och Pytte/Susanna alltid dansade till laserdance & såfort vi gick ut så frågade vi djn om dom hade den.

2009-02-05 @ 12:21:30
URL: http://blackisthenewblack.blogg.se/
Postat av: Jimpan

Hej Emma kul läsning!! Ha det gott



Jimmy

2009-02-05 @ 18:40:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0